· 

RECENSIE: Rung


Algemene gegevens van Restaurant Rung
Thais restaurant.
Ruiterstraat 43
6811 CP, Arnhem
www.restaurantrung.nl 

 

Beoordeling
Sfeer: 7 
Eten: 8,5
Bediening: 7,5
Prijs-kwaliteit: 8
Gemiddeld cijfer (eindcijfer): 7,8 

 

 

Heerlijk Thais eten waarvan elke hap genieten is. Wanneer je opzoek bent naar eten met een kick, dan is dit voor mij the place to be, 

 

Mijn vriendin en ik wilden weer eens lekker uiteten gaan. We liepen samen door het centrum van Arnhem zoekende naar een leuk en lekker restaurant. Bijna waren we naar binnen gelopen bij Sumo (sushirestaurant) tot we dit leuke restaurantje  zagen. Je moet goed opletten, want je loopt er makkelijk aan voorbij. Een blik op de menukaart en we waren meteen verkocht. 

Eten
Vooraf bestelden we twee verschillende soepen. We kozen voor nummer vijftien en nummer zeventien. Beide soepen zijn echt ontzettend lekker. Vrij complex van smaak, maar echt een aanrader om het diner mee te beginnen. 
Nummer 15  is de Tom khaa kai; kippensoep met kokosmelk. Deze soep is heerlijk en wordt lekker romig door de kokosmelk. De garnituren in de soep bestaan uit bosui, champignons, tomaat en kippendij. De smaak van de soep is vrij complex. Een duidelijke pittigheid is aanwezig, maar door de kokosmelk is dit goed te doen. Ook een heerlijke citroenachtige smaak komt goed naar voor. 
Nummer 17 is de Tom yam kung; vissoep met citroen. Deze soep is wederom erg lekker met een goede smaak van garnalen, maar deze is niet overheersend. Als garnituren heeft deze soep bosui, munt, champignons en garnalen. 
Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de Tom Khaa Kai. Dit omdat de pittigheid van de soep zo mooi in balans wordt gebracht door de kokosmelk en het niet de rest van de smaken overheerst. 

Als hoofdgerecht besloten we ook om twee verschillende gerechten te kiezen, zodat we lekker van elkaar konden proeven. Dit vindt ik bij Rung sowieso een aanrader. De porties zijn vrij royaal en er is zoveel lekkers om uit te kiezen. Op deze manier kan je meer van de kaart proeven en achter jouw persoonlijke favoriet komen. 
Onze keuze viel uiteindelijk op Kaeng khiao waan kai; een groene curry met kippendij en de Moo phad chaa; een rode curry met varkensvlees. De smaak van beide gerechten is fenomenaal lekker.
De rode curry is pittiger dan de groene, maar doordat varkensvlees van nature wat vet bevat is dit prima in balans. Vergeet niet dat je echt wel tegen een bepaalde pittigheid moet kunnen om dit te kunnen eten zonder dat je neus begint te lopen. Dit geldt zowel voor de groene als de rode curry.
De groene curry is een stuk milder tegenover de rode curry. In deze groene curry zit kippendij en thaise aubergines. Ik vind deze wat softer qua smaak in het geheel dan de rode curry. Mijn persoonlijke voorkeur gaat dan ook uit naar de rode curry. 
Alle hoofdgerechten worden standaard geserveerd met witte rijst. Dit komt in een apart kommetje op tafel. 

Sfeer
De kleur groen is duidelijk aanwezig in het interieur. Het restaurant oogt van buitenaf vrij klein, maar wanneer je binnenkomt oogt het pand toch groot. De tafels staan wel erg dicht op elkaar. Het restaurant is aangekleed met leuke accessoires geïnspireerd op Thailand. Verder is de sfeer erg relaxt. Misschien heeft de groene kleur daar dan toch aandeel in of de licht aanwezig wierookgeur dat zicht verspreidt over het restaurant. 

 

Bediening en service
De bediening en service zijn dik in orde. Bij binnenkomst worden we netjes ontvangen en krijgen we een tafel toegewezen. Nadat we even zitten en onze jassen uit hebben, wordt ons vriendelijk de kaart aangeboden en gevraagd wat we willen drinken. Op het voorgerecht hebben we vijftien minuten moeten wachten en op het hoofdgerecht vijfentwintig minuten. Tijden het eten werd ons een aantal keer gevraagd of alles naar wens was. Zelf moesten we wel een aantal keer aangeven dat we nog wat te drinken wilden bestellen. Ik ben iemand die me daar soms aan kan storen, maar omdat de rest verder prima was, kon ik dat in dit geval niet. 

Dan wil ik graag nog even iets zeggen over het toilet. Sommige denken nu misschien "waarom"? Ik ben van mening dat de hygiëne van het toilet veel zegt over de hygiëne van het restaurant. Bij Rung is ook dit top. Er hangt zelfs een lichte kokosgeur in de toiletten. 

Menukaart
Naast de pittige gerechten serveert Rung ook minder pittig. De menukaart geeft duidelijk aan welke gerechten pittig zijn of heel pittig. Er is dus voor ieder wat wils. 

Zou ik nog een keer gaan?
Eerlijk gezegd is dit niet mijn eerste keer bij Rung. Ik ga er graag naartoe en niet alleen omdat het bij mij om de hoek is. Als ik opzoek ben naar lekker Thais eten en zin heb in eten met een Kick, dan is dit voor mij de place to be. Ben blij dat we op een zaterdagavond net even wat verder keken dan onze neus lang is en we dit restaurant hebben gevonden.